Rabu, 3 Jun 2009

~Bersiwak~



Bismillahirahmanirrahim..
Sabda Rasulullah S.A.W:"Barangsiapa yg menghidupkan sunnahku maka ia telah mencintaiku,dan siapa yg mncintaiku maka ia akn bersama ku di dlm syurga kelak." (H.R.TABRANI)

Empat perkara dari sunnah para anbiya' :Berwangi-wangian,Nikah,Siwak dan Inai..

Siwak(Chewing Stick) pada umumnya adlh suatu yg ditinggalkan oleh manusia pada zaman ini.Siwak memiliki nama-nama lain di setiap komunitas, seperti misalnya di Timur Tengah disebut dengan miswak, siwak atau arak, di Tanzania disebut miswak, dan di Pakistan dan India disebut dengan datan atau miswak. Masyarakat arab sebelum kedatangan islam, menggunakan akar dan ranting kayu dari pohon arak (Salvadora persica) yang hanya dapat tumbuh di daerah asia tengah dan afrika, yang belakangan diketahui sebagai alat pembersih gigi terbaik hingga saat ini.Setelah kedatangan islam,Rasulullah S.A.W menetapkan penggunaan siwak (chewing stick) sebagai sunnah baginda yang sangat dianjurkan. Hal ini menunjukkan bahwa RasuluLlah adalah orang pertama yang mendidik manusia dalam memelihara kesehatan gigi. Rasulullah memandang kesehatan dan kebersihan mulut adalah penting, sehingga baginda sentiasa menganjurkan pada isterinya untuk selalu menyiapkan siwak untuknya hingga akhir hayatnya.


Siwak dalam bahasa arab ialah sesuatu alat utk menggosok mulut, manakala dlm istilah pula bererti kayu atau alat utk membersihkan mulut dari kotoran.
Seafdhalnya menggunakan kayu arak(siwak) krn mempunyai byk kelebihan seperti yg disebutkan dlm hadis.Seafdhal-afdal kelebihannya ialah mendapat keredhaan ALLAH serta kesenangan mengucap dua kalimah syahadah ketika mati.
Sabda baginda S.A.W:" Aku telah banyak menekan kpd kamu tentang bersiwak."

Antara sunnah yg berkaitan dengan siwak yg telah di lakukan oleh baginda S.A.W ialah:
1- Bersiwak ketika masuk dan keluar masjid
2- Bersiwak ketika masuk dan keluar rumah
3- Bersiwak ketika azan
4- Bersiwak ketika menghadiri majlis ilmu dan zikir
Ertinya: sesungguhnya mulut-mulut kamu merupakan jln bg al-quran ,maka wangikanlah dgn bersiwak. (H.R IBNU MAJAH)
5- Bersiwak ketika ingin tidur dan waktu bangun dr tidur terutama waktu sahur
Ertinya:"Rasululullah ketika bangun waktu mlm baginda akn menggosok mulut(gigi) menggunakan siwak."(H.R.MUSLIM)
6- Bersiwak ketika bertayamum
7- Bersiwak ketika lapar dan dahaga
8- Bersiwak ketika khutbah jumaat
9- Bersiwak ketika ingin bersama isteri
10- Bersiwak ketika iqamat
11- Bersiwak ketika setelah selesai solat witir
12- Bersiwak ketika sblm dan selepas makan
13- Bersiwak ketika sebelum mandi
14- Bersiwak ketika beretemu sahabat andai
15- Bersiwak ketika memasuki ka'bah
16- Disunatkan menggosok mulut dgn mengguna siwak(melintang pada gigi dan memanjang pd lidah serta di tegah meletakkan siwak di tanah.
17- Membasuh siwak sblm menggunakannya
18- Disunatkan meletakkan siwak di belakang telinga kiri.
Ertinya: Abu salamah melihat Zaid bin Khalid duduk di masjid sedang siwaknya berada di belakang telinganya,tempat kebiasaan penulis meletakkan pena .(H.R. AHMAD)

Sabda Rasulullah S.A.W:"Jika tidak kerana kesusahan yg bakal kamu timpa, maka akan aku wajibkan bersiwak pada setiap solat."(H.R ABI DAUD)
"Siwak itu membersihkan mulut dan mendapat keredhaan ALLAH"(H.R BUKHARI&MUSLIM)
Rasulullah bersabda:"Barangsiapa yg melakukan satu sunnah kebaikan dlm islam,maka baginya pahala dan pahala org yang beramal dgn sunnah tersebut slpsnya tanpa dikurangkan sedikit pun pahala."(H.R MUSLIM)


Menghidupkan sunnah yg ditinggalkan oleh manusia merupakan perkara yg tinggi nilainya di sisi ALLAH dan merupakan pendekatan kpd keredhaanNYA.
Ayuh sahabat!kita hidupkan sunnah2 Rasulullah yg makin ditinggalkn ini sbg tanda kasih dan cinta kita kpd bginda S.A.W. Masih byk lagi sunnah2 baginda yg patut kita hidupkn..kalau bukan kita sbg umat Nabi S.A.W utk lakukan,siapa lagi??
Mudah-mudahan syafaat baginda menyinari kita di akhirat kelak..Insyaallah.

sumber:sunnah2 yg ditinggalkn oleh:al-habib Muhamad bin Alwi Al-Idrus
(diterjemah oleh:ust.Mohd Fauzi)

Tiada ulasan: